Masskonvertering till Rblb 809

Det har stått lite stilla i byggandet i en period. Har ägnat mig åt att scanna in alla diabilder och negativ i gömmorna. Ett större projekt som äntligen är avslutat. Förutom datering och taggning av alla bilder som säkert kommer att fortgå in på nästa år.

Min samling av Scaniabilar utökades på Hjulmarknaden med ytterligare en ”Bockens” så nu blir det 9 st Rblb 809. Fabrikatet är Brekina. Totalt skulle det vara 14 lastbilar i ett robotkompani. Två st Volvo Ltgb 941 finns ju klara så det saknas bara 3 till ett komplett kompani.

Förutom en lastbil så har jag shoppat granar under de gångna helgerna. Det kommer att gå åt en hel del.

Bild 99. Utgångsmaterial för lastbilarna.

För att få en uppfattning om storleken på dioramat har jag testat att lägga ut alla komponenter. Jag lutar åt att terränglådan behöver vara ca 200x150 cm för att det inte ska uppfattas som alldeles för hoptryckt. Som jag skrivit tidigare så skulle en skalenlig terränglåda vara minst 8x8 m! Måste dela upp ramen i två delar, 100x150 cm så ryms det i bilen också.
Byggstarten inleds dock med en långresa så det kommer att ta ytterligare några veckor innan jag kan visa upp resultatet.
Bild 100. Prov med de flesta komponenter utlagda.

4:e April 2011, äntligen kommit igång med bygget

Den gångna helgen har jag fått ordentlig fart på bygget. Som vanligt så blir man mer kritisk ju längre tiden går och jag har "backat" en del och detaljerar mer än jag hade planerat från början. Rensat bort lite gamla limningar.
Jag har en del egna bilder att gå efter. Annars är det ont om skarpa detaljerade bilder på rb-lastbilarna. De fanns förresten i två versioner, med och utan winsch. Winschen satt under flaket och syns ej på bilderna. Jag tänker inte detaljera ramen som inte syns utan satsar i stället på alla de olika "lådor" som sitter synliga runt flaket.

Bild 101. Här har jag börjat med "lådorna" på högra sidan.

Bild 102. Målning av brandsläckare som ska sitta på högra sidan. Fungerar bra att bara ställa på klisterdelen på notisar.

10/4-2011 Många komponenter är special för Rblb 809

Jag trodde att konverteringen av lastbilarna skulle vara mycket enklare och snabbare. Nu har jag insett att de ca 20 komponenter som jag lägger till på alla lastbilar tar tid att tillverka och få på plats. Dessutom har jag startat upp med de två lastbilar där jag tagit chassit till de två Volvo bilarna. Så jag utgår från släpvagnschassi som kräver en hel del extra arbete och förändringar. Jag är osäker på vad alla lådor hade för funktion. Speciellt på högersidan. På vänstersidan så fanns det en låda för snökedjor. Sen var två lådor med bara rör runt om. Den ena för reservdunkar med diesel och den andra ser det ut att ligga maskeringsnät i på mina bilder.

Bild 103. Nästan alla komponenter på chassit klara.

17/4-2011 Två Rblastbilar klara för målning

Jag använder de två första lastbilarna lite som test för att se hur jag ska utforma detaljerna på de kommande 7. Den ena ska jag dölja under kamoflagenät så det kommer inte att synas så mycket av detaljerna. Den andra har jag tänkt placera i vid matsalstältet med ett pågående lyft av en större låda.
Bild 104. Här är ett släp omvandlat till ett lastbilschassi med alla detaljer.

Den enda detalj som nu skiljer modellen från förebilden är hörnfönster på hytten. Jag låter dessa helt enkelt vara pga risken att skada övriga fönster om jag skulle spackla igen dessa. Lastbilen med utfällda stödben ska få lite mera mellanrum i hjulhusen. Hydraulslangarna till kranen har jag gjort i tunn mässingstråd.

Bild 105. Lastbil med utfällda stödben och kran som ska få en hängande last. Nu saknas bara stänkskydd för framhjulen.

De två chassi som jag gjort av släpvagnar ser inte så snygga ut underifrån med flera epoxilimningar av stödplattor. Men det kommer inte att synas när hytt och flak är på plats och lastbilen står på rätt ”köl”. Jag har bara monterat den synliga delen av avgasröret.
Bild 106. Chassi underifrån.

Bild 107. Klart för målning.

Lastbilarna kunde ha ganska olika toner av den ursprungliga gröna färgen. Troligen parkerades de både ute och inne och fick med tiden olika vädringar. De var dock alltid ganska rena då de inte kördes i terräng utan mest på landsväg. Flaket kräver dock lite smuts och nötning. Jag blandar lite olika med tillsats av ljusa färger mellan målningarna för att få olika färgtoner. Mina två första testbilar har jag dock målat med samma blandning med tillsats av ljust brun och ljust blå i gröna grunden. Tidigare spädde jag ofta Humbrolfärgerna med Thinner för airbrushmålningen men har nu gått över till att bara använda Lacknafta. Delarna behöver då torka minst ett dygn innan man börjar hantera dem.
Bild 108. Torkning i ett dygn innan montering och kompletterande penselmålning vidtar.

20/4-2011 Nu återstår bara småfixar

Torrpassning kan man aldrig göra för ofta vid modellbygge. Likaså är monteringsordning av alla detaljer viktig för att förenkla arbetet. Nu hade jag för bråttom med kranlampan med följd av att jag lyckades komma åt och stöta bort den. Nu återstår bara ett tiotal aktiviteter för att anse mina testmodeller klara. Regskyltar, kranlampa, brandsläckare, skyltar kranarmar, justeringsmålning, vädring, mattlack, mm. Jag hoppas ha lärt mig en hel del som ska göra både bygget snabbare och resultatet bättre av de 7 kommande robotlastbilarna.

Ja, ratten ska vara vit på dessa lastbilar. Jag har t.o.m. fått ett påpekande ”glöm inte att ratten ska vara vit”. Eller snarare smutsvit som jag minns det efter alla oljiga händer som hade greppat ratten. Det känns nästan lite synd efter allt arbete att dölja första testbilen på bild 109 under en maskering med björkruskor och Barracudanät.

Bild 109. Reservdunkar och kamouflagenät saknas ännu i de öppna lådorna.

3/5-2011 Två första lastbilarna klara

Mina ”prototyper” är nu klara. Lasten i kranen är tillfällig och sytråden ska bytas till tunn metalltråd. Registreringsskyltar är på plats tillsammans med brandsläckare och viktvarningslappar på kranen.

Jag kommer att göra lite småjusteringar på de kommande 7 lastbilarna. Bl a försöka göra ett galler på hyttens bakfönster och lägre höjd på lådorna för reservdunkar.

Bild 110. Lampan till kranen är åter på plats.

Bild 111. Reservdunkar och Barracudanät ligger i sina öppna lådor.

23/5-2011 Många små modifieringar

Nu har jag kommit igång med serietillverkningen, men oj vad det tar lång tid att ”pilla” med alla små detaljer. Jag har byggt lite varje dag sen förra uppdateringen men är bara klar med 2 bilar. Det är verkligen tidskrävande att tillverka alla små detaljer och modifiera modellerna.

Lastbil och släp lastade med robot har jag gjort efter tidiga bilder. Mot slutet så monterades styrfenorna av vid transport för att inte behöva köra med bred last och den risk det innebar att slå i med fenorna. Mig veterligt så hände det bara en olycka pga detta en gång. Det var vinterväglag och mycket halt och en lastbil gled in mot en bergvägg med följd att en styrfena slog i rejält. Jag har heller inte tillverkat något ”fodral” som robotarna skyddades med. Fodralen hade även syfte att dölja antennerna till zonröret.
Bild 112. Rblastbil med lastad robot och robotsläp.

Jag har gjort en del ändringar jmf med de första två byggena och tycker det ger en bättre överensstämmlese med de bilder jag har. Sen var inte alla lastbilar identiska utan en del detaljer verkade ha monterats lite olika. Kanske lagade man inte heller alla skador enligt ursprungsutförande. Det är spännande och se hur olika släp tar sig ut med Rblastbilen som dragfordon.

Bild 113. Rblastbil 809/810 med rulltank.

Det enda som saknas för en komplett uppställning med Rbgc är slangarna till AC-anläggningen. Dessa tänkte jag montera när jag placerar ut delarna i dioramat. I nästa rapport kommer ”actionscenen” med robotlyft från lastbil till lavett.

Bild 114. Rblastbil med AC och omformare till Rbgc.

2/6-2011 Rblastbil för rb-lyft

Jag närmar mig färdigställandet av lastbilen som jag tänkte skulle hålla på med ett rb-lyft. En hel del inpassande av vinklar för lyftkranen har tagit tid. Mina egna bilder har varit huvudkällan till utformningen. Jag uppfattade rb-lyft som betydligt enklare än lyft av antennen på radarhyddan. Roboten bultades fast i lavetten med två bultar som hade en anvisning för att dessa skulle sjuvas av när dragkraften från startraketerna nådde en viss gräns. Totala dragkraften var 64 ton så det var ganska kraftiga bultar.

Bild 115. Både vid lyft av robot och lavett användes speciella balkar.

Bild 116. Efter målning med airbrush återstår mycket penselmålning av detaljer.

Bild 117. Varnings och viktskyltar på kranar och balkar fixas med skalpellen.

Bild 118. Nu fattas bara lack för att säkra skyltar och en rb att hänga i kranen.

4/6-2011 5 Robotlastbilar klara

Så är då de 5 första Rblastbil 809/810 klara. Jag tog ut mina modeller i trädgården för att se hur färgerna ser ut i solsken jmf med med min lilla fotostudio med halogenlampor. Det skiljer ofta ganska mycket i toner. Jag tycker att färgerna verkar mer lika originalen (för det var många olika toner) i solen. De bilder jag printat ut på vanligt kontorspapper och som jag haft som förebild vid bygget har en ganska gulbrun ton som inte riktigt stämmer (scannade gamla diabilder). Det enda som saknas nu är de linor eller rep som ska sitta i var ända på lyftoket och som användes för att styra och dämpa rotationen på roboten. Plus lite soldater.
Bild 119. Rb-lastbilen stod ganska nära lavetten och kranen vreds ca 180 grader från lastbil till lavett.

Bild 120. Lastbilen fick ofta köra ut i terrängen för att komma fram till betongplattan.

Bild 121. Rb-lastbil med rb-släp som det kunde se ut vid större övningar då 4 robotar ingick.

Bild 122. Lite olika gröna toner på lastbil jmf med Rbgc.

Bild 123. Fem färdiga lastbilar på parad.

28/6-2011 Alla 9 Robotlastbilarna klara

Det har tagit betydligt längre tid att färdigställa de 9 Rblastbilarna är beräknat. Jag insåg inte hur många detaljer som måste till för att omvandla standardmodellen till något som liknar förebilden. Jag tror att bara kranen består av drygt 20 delar. Jag har mest använt snabbepoxi för att limma fast komponenter mot lastbilens chassi. Etylacetat verkar inte bita så bra på den akrylplast jag misstänker lastbilen är gjord i.

Hytten hade en reklamskylt på taket som efterlämnade ett hål som jag spacklat igen i två omgångar. Två positionsljus är också bortfilade.
Bild 124. Komponenter färdiga att limmas fast på chassit. Riktigt små delar typ handtag på stödbenens hydraulcylindrar, reflexbrickor och plåtar för regskyltarna väntar jag med till precis före grundmålningen i grönt.

Bild 125. Alla komponenter fastlimmade inför målning. Jag numrerar chassi och flak då det är viss matchning mellan dessa.

Bild 126. Sista batchen med 4 st bilar klar för målning. Stänkskydd limmar och målar jag efter grönmålning.

Bild 127. Förvånansvärt stora komponenter sitter fast med häftmassa under målningen även vid lite högre tryck i airbrushen.

Bild 128. Dieseldunkar och Baracudanät är lastade.

Bild 129. Här har både brandsläckare och stänkskydd kommit på. Vädring av dieseltank och steg vid dörrare syns lite dåligt.

Bild 130. Klart för sista monteringen av flak och reservhjul. Vädringen av flaket är inte riktigt klart på den här bilden. En rejäl fläck med hydraulolja kan vara lämplig.

Bild 131. Alla lastbilarna på parad i kvällssolen.

Bild 132. Något av de tomma flaken kommer att få en last med ryggsäckar. Ryggsäckar med sovsäck och liggunderlag lastades på lediga flak för att minska trängsel i personbilar och buss.

Bild 133. En tidig rb-transport innan man började montera av fenor från startraketer. Skyltar med ”Bred och Farlig last” hoppar jag över då jag inte vet hur jag ska få dessa snygga.

Bild 134. 5 ton elverk på släp. Förutom en liten hög med Barracudanät kan kabelrullar vara en lämplig last för denna transport.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Mikke B | Svar 06.11.2011 22.40

Det var ingen standard HIAB-kran. Den togs fram för ändamålet, dubbelt så stark som standard enligt artikeln. Kan tillägga att tidningen kostade 1:35kr.

Hasse 07.11.2011 20.51

Aha specialkran på Rblb 809/810. Det svåraste lyftet var rr-antennen och när jag var med gjordes det med kranen på Ltgb 941D. Den var lite modernare.

Mikke B | Svar 06.11.2011 17.37

Enligt TfA 10/63 kostar kranarna 15Tkr/st. Skall användas istället för en engelsk gaffeltruck för 160Tkr. Den anses långsam och oanvändbar i snö.

Hasse 06.11.2011 19.22

Intressant, jag vet att engelsmännen hade en specialtruck precis som till Rb67 systemet. Att lyfta lavetter och robot med standard Hiab-kranen gick ganska bra.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

06.04 | 14:27

12-manna tält. Diam 4,9 m, höjd 1,85 m, hörnkäppar 1,0 m. Bygger man diorama får man minska lite för att få plats. Just nu gör jag tält 1:72 och har diam 65 mm.

...
06.04 | 13:46

Förläggnigstälten, finns måttuppgfter i HO att få. Snyggt bygge.

...
18.02 | 15:06

Hej,
Peter heter jag och driver organisationen Fortifikation-Väst (www.fortifikationvast.se). Har du en mejladress jag kan nå dig på?

Mvh Peter

...
05.09 | 18:58

Samlar figurer från alla tillverkare. T ex Preiser, Noch, Faller, Merten, Airfix, Pegasus, m fl. Undviker om möjligt figurer i vinylplast. Preiser är störst.

...
Du gillar den här sidan