Rulltank för motorelverk

Premiär för resinbyggsats

Slut på Påskhelgen och äntligen klar med de två rulltankarna. Jag har haft en hektisk period på jobbet så det har inte blivit så mycket byggande de senaste månaderna. Mitt första bygge i resin gav en hel del nya erfarenheter och jag tycker inte att det var lika enkelt som med vanlig styrenplast. Som ni ser på bilden längre ner har jag byggt två rulltankar. Men ett robot kompani hade bara en rulltank till de två elverk som försörjde rr, rbgc, rb’ar, länk, mm med el. Mitt diorama är inspirerat av den sista övningen jag deltog i, och då hade vi ett extra elverk med tillhörande rulltank för komfortens skull. Komfort i detta sammanhang betyder TV, byggtorkar, mm i förläggningsområdet.
Bild 22.

Bild 23.

Bild 24.

Jobba med resin

Hur gick det med modellbygget? Jo, mycket var ganska rakt på och jag hade inte några problem att följa monteringsanvisningen. Att skära ut delarna från ett gjutskägg som varierade mycket i tjocklek är en skillnad mot ”vanliga” byggsatser. Spackling av luftbubblor är ju inte heller så vanligt på vanliga byggsatser. Det som vållade störst besvär var de delar som var kraftigt förskjutna mellan gjuthalvorna. Hjulaxlarna för hjulen som går på skenorna var så kraftigt förskjutna att de i princip var oanvändbara. Nu ligger axlarna under tanken och hjulen på rälsen syns så lite så jag brydde mig inte om att göra nya. Jag har limmat med både tunnflytande och gelformigt snabblim (från Biltema). Lim i gelform ger lite mer tid för att justera positionen på delarna. Det man snabbt lär sig med snabblim är vikten av att alltid torrpassa delarna innan man limmar. Man kan aldrig torrpassa nog, när man jobbar med snabblim. Väl sammanfogat är det kört.

Bild 25.

Bild 26.

Det som vållade största osäkerheten i placering av komponenter var en låda. Det ser ut som den skymtar lite svagt på monteringsanvisningen bak till höger under själva tanken. Jag lade ut en fråga på IPMS Stockholm om lådans placering men fick inget svar. Ingen tycks veta? Jag har heller ingen aning om vad den har för funktion. Handtagen i byggsatsen var inte så mycket att ha, då gjutformen inte var utfylld, så jag bockade en tråd istället. Handtagen är lite för stora för att vara skalenliga.

Bild 27.

Färgen på rulltankarna är en egen blandning av grå, grön och brun. Till däcken, som jag har plattat till lite, så använder jag svart med inblandning av beige. Det jag är mest nöjd med är de vita reflexerna. Jag har klippt ut dessa från en skraplott som hade precis den rätta färgen (enligt min mening). Nästa etapp i mitt bygge är redan påbörjad och den här gången ska det inte ta så lång tid. Det är två robot släp som är ett rent scratchbygge, förutom hjulen.

Bild 28.

28/4-10 Robotsläp och robotställ klara

Senaste månaden har jag kunnat ägna en hel del tid åt modellbygget och jag har nu färdigställt 4 robotställ och 2 robotsläp. Jag har haft tillgång till bra underlag för robotställen med många bilder ur olika vinklar. Dock är rb-ställens konstruktion mycket komplicerad att efterlikna i detalj varför jag har gjort en förenklad variant som i den lilla skalan ger ett hyfsat bra intryck. Jag har använt en fackverksprofil från Plastruct för att efterlikna förebilden. Två rb-ställ ska sitta på lastbilsflak och två robotställ på rb-släpen

Det har varit betydligt svårare med detaljerat underlag för robotsläpen. De bilder jag hittat har varit bakifrån och jag har fått gå en hel del på jämförelser med robot när det gäller längd- och breddmått. Robotsläpen är helt gjorda av skivor och profiler i styren från Evergreen. Hjulen har jag tagit från överskott från de släp jag köpt. Lite för moderna, men bättre än de plasthjul jag har i överskott från alla Airfix rb-släp.

I mitt blivande diorama har jag tänkt mig en lastbil med påkopplat rb-släp som har robotar och ett rb-släp som är tomt. Det 4:e rb-stället ska sitta på den lastbil som gör ett rb-lyft vid en lavett.
Bild 29. Robotställ

Bild 30. Robotsläp

Bild 31.

Bild 32. Robotarna låg med noskonen bakåt på släpen.

4/5-10 Verkstadsvagn och VW med flak klara

Nu gick det betydligt snabbare än jag trodde. Utgångsmaterialet var en lång trailer som jag sågade itu och satte ett helt nytt underrede på. Har testat avkortning av plastkarosser tidigare och kommit på hur mycket överskott som krävs för att kunna slipa ner halvorna till rätt längd. Jag har en liten kombinerad band- och tallriks- slipmaskin som jag gör den grova avverkningen i. Sen putsar jag för hand. Man måste slipa mycket försiktigt i maskinen för styrenplasten smälter oerhört fort. Halvorna limmas ihop med etylacetat som jag förtjockat lite genom att lösa upp en gjutstam av styren.

För spackling har jag hittills bara använt Tamiya Putty som jag låter torka ordentligt över natt före slipning. I färglådan ligger en tub med Tamiya Light-Curing Putty som jag inte har testat ännu. Enligt anvisningen ska det gå på 2 minuter med lampljus så här gäller det att spacklet hamnar rätt direkt.
Bild 33. Utgångsmaterial för verkstadsvagn

Bild 34.

Det har inte funnits några bilder med detaljer på verkstadsvagnen utan jag har mest fått gå på minne. Jag fick hjälp med längden ca 8 m från Dag Malmström så den ska nog inte se alltför tokig ut i min version. Ni kan se att det finns en liten brygga vid ingången. Troligen också en ljussluss, men den ska jag visa på Rbgc. Dekaler med militära regnr från JES-Models tycker jag skapar riktigt bra intryck. I detta fall stämmer även skalan 1:87.

Någon VW med flak ingick inte i krigsförbandet men jag vet att vi hade en på minst en övning. Det förekom även inhyrning av civila bilar på vissa övningar, men jag har bara tänkt ha ”grönmålade” fordon. Som ni ser på bild 35 använder jag ofta tandpetare och häftmassa för att frigöra detaljer vid målningen.

Bild 35. Direkt från sprutboxen

Vanlig samgruppering

Vad blir det i nästa etapp? Jo, nu är jag lite sugen på scratchbygge igen och tänkte ta mig an motorelverken. Jag har gjort lite skisser på utförandet men när det saknas ritningar och man bara går på bilder så löser man det mesta med mått och konstruktion vid själva bygget.

Bild 36.

15/5-10 Motorelverk och fördelningsenhet färdiga

Jag har gjort tre motorelverk för att kunna ställa upp två vid radarhöjden och ha ett i reserv antingen på släp eller uppställt. Det var lite mer jobb med motorelverken än jag trodde. Mycket pga att jag inte fick rätt proportioner i första försöket och fick börja om från början med det vinklade taket. Utgångsmaterialet var tre vagnar som troligen hörde till ett traktorsläp. Första steget var att korta av hjulbasen som var för lång. Det vinklade taket ordnade jag med profiler med olika tjocklek, slipning, spackling, slipning.

Bild 37.

Bild 38.

Ett av motorelverken ska ha luckorna baktill öppna. Kanske att någon form av kontroll av generatorn ska pågå. Det krävdes två motorelverk för att driva ett komplett rb-kompani med radar, rbgc och 4 lavetter. Elverken kopplades ihop med en fördelningsenhet som ni ser lastad på flaket. Det gällde att generatorerna var i fas när man skulle koppla ihop två elverk. Annars kunde det gå illa med de nästan 5 ton tunga släpen.

Bild 39.

Bild 40.

Jag har bara gått på bilder och precis som med rb-släpen så har det varit dåligt med bilder framifrån. För utsidan på hjulens stänkskärmar har jag använt 0,25 mm tjock styren som går bra att skära med bara ett snitt om man har en alldeles ny skalpell. De galler som finns på sidoluckorna har jag bara markerat med mörk färg. Prov att rista eller dra linjer föll inte så väl ut. Jag använder Tamiya maskeringstape som också finns skurna i mycket smala bredder från ett företag som heter Aizu.

Bild 41.

Bild 42.

Precis som med rb-släpen så är hjulen för moderna, men i övrigt tycker jag att modellerna inte är helt olika sitt original. Jag har gjort en medveten avvikelse till och det är registreringsskylten som är tvåradig och sitter på stänkskärmen på originalet (skymtar mycket svagt på en bild). De dekaler jag har är för små att skära och hantera i delar, så det får duga med en enradig placerad på mitten. Om ni undrar vad det är för träställning över avgasröret så är den bara till för att skydda maskeringsnätet från hettan.

Bild 43.

Jag har inte riktigt bestämt mig för nästa etapp men jag tror att jag ska sätta igång med två Volvo Ltgb 941. Misstänker att det är ganska mycket jobb med hytt, kran, flak, antennbur, mm även om jag utgår från en färdig Scania-modell.
Bild 44.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Staffan Gadd | Svar 15.08.2011 17.02

Hej! Jag får säga en ypperlig sida då jag läst en hel del om RB68 mfl robotar. Att du lägger ner så mycket tid på kringutrustning är imponerande.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

06.04 | 14:27

12-manna tält. Diam 4,9 m, höjd 1,85 m, hörnkäppar 1,0 m. Bygger man diorama får man minska lite för att få plats. Just nu gör jag tält 1:72 och har diam 65 mm.

...
06.04 | 13:46

Förläggnigstälten, finns måttuppgfter i HO att få. Snyggt bygge.

...
18.02 | 15:06

Hej,
Peter heter jag och driver organisationen Fortifikation-Väst (www.fortifikationvast.se). Har du en mejladress jag kan nå dig på?

Mvh Peter

...
05.09 | 18:58

Samlar figurer från alla tillverkare. T ex Preiser, Noch, Faller, Merten, Airfix, Pegasus, m fl. Undviker om möjligt figurer i vinylplast. Preiser är störst.

...
Du gillar den här sidan